ضرورت وجودی این رشته ، به خاطر توسعه مواد و پروسه های جدید که بتوانند زیست سازگازی و دوام اثر وسایل درمانی پزشکی و سامانه های نوین دارو رسانی را تحقق بخشند، می باشد. برای عملی کردن این ایده ، آموزش و تربیت متخصصینی که علاوه بر دارا بودن کفایت و تخصص کافی در شناخت و توسعه زیست مواد به ویژه در تهیه داروهای جدید برای پیشگیری ، ردمان و تشخیص بیماری ها ، بتوانند ارتباط منسجم و تنگاتنگی را نیز جهت تولید صنعتی فرآورده های زیست مواد دارویی فراهم نمایند.
در نتیجه پیشرفت های حاصل در علوم مهندسی مواد از یک سو و سامانه های دارو رسانی از سوی دیگر ، گرایش جدیدی از تلفیق این دو پدید آمده است. هم اکنون در اکثر دانشگاه های معتبر دنیا ، مقوله زیست مواد دارویی ، بخش پیشرفته علوم دارویی را تشکیل می دهد که در برخی از آنها به عنوان گرایش تخصصی ، و در برخی نیز به عنوان دروس پیشرفته در دوره های تخصصی موجود آنها ارائه می گردد.
با توجه به گسترش انواع داروها و رویکردهای جدید داروسازی و درمانی که بر بهره گیری از زیست مواد تکیه دارند ، و افزایش حجم واردات از این نوع و نیاز مبرمی که به متخصصین زیست مواد دارویی می باشد ، ایجاد دوره دکتری تخصصی رشته زیست مواد دارویی ضروری می باشد.
با در نظر گرفتن امکانات بالقوه ای که در کشور وجود دارد و با توجه به کیفیت در برنامه آموزشی و پژوهشی و آشنایی با روشهای نوین آموزش و کسب اطلاعات دانش روز آمد و مهارتهای کاربردی امید است در ده سال آینده بخشی از نیاز به کشور به پژوهشگران و دانشمندان در زمینه علوم مرتبط با زیست مواد داروئی مرتفع و جمهوری اسلامی بتواند به عنوان کشوری پیشرو در منطقه جایگاه مناسبی را در زمینه زیست مواد دارویی پیدا کند.

راه اندازی و نظارت و کنترل دقیق مراحل مختلف تولید مواد اولیه و فراورده های دارویی در صنایع داروسازی و مرتبط با زیست مواد
نظارت و کنترل دقیق مراحل مختلف تولید مواد اولیه و فراورده های غذایی ، دارویی و تجهیزات پزشکی مرتبط با زیست مواد
نظارت بر روند واردات مواد اولیه و فراورده های دارویی و غذایی و تجهیزات پزشکی مرتبط به زیست مواد به منظور کنترل ورود فراورده های با کیفیت مطلوب
نظارت دقیق بر تولید کننده های داخلی به منظور کنترل تولید مواد اولیه و فراورده های داروی ، غذایی و تجهیزات پزشکی مرتبط با زیست مواد با کیفیت مطلوب
نظارت دقیق کیفیت مواد اولیه و فراورده های دارویی و غذایی و تجهیزات پزشکی مرتبط با زیست مواد وارداتی یا تولید شده در داخل کشور.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
× چت در واتساپ!!! سلام چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟