در دنیای حاضر همزمان با رشد روز افزون علوم ، صنعتی شدن جوامع و معرفی انواع مواد شیمیایی ، احتمال تماس انسان با سموم و امکان بروز مسمومیت ها و بیماری های گوناگون افزایش یافته است. از آنجا که حفظ سلامت انسان و محیط زندگی وی از حقوق اصلی او و از اولویت های اصلی تمام جوامع محسوب می شود. در راستای تحقق عدالت اجتماعی بر مد نظر گرفتن این حق اساسی تاکید می شود.
دانشمندان مسلمان و ایرانی در شناخت محیط زندگی و داروها و سموم پیشقدم بوده اند و در این برنامه بر فرهنگ غنی ملی در زمینه های بوم شناختی تاکید می شود. از آنجا که آگاهی از خصوصیات داروها و سموم از جنبه های قانونی نیز کاربردهای تعیین کننده دارد ، در تدوین انی برنامه بر جنبه های قانونی و اخلاقی نیز تاکید می شود.همچنین از نیازهای اساسی انسان ها تمایل به رشد و تعالی است و انسان ها فطرتاً طالب شناخت بهتر خلقت هستند. لذا در این برنامه بر افزودن اطلاعات ، ایجاد نگرش های لازم و تقویت جنبه پژوهشگری تکیه می شود و سعی می گردد با بکارگیری شیوه های جدید و قدیم تعلیم و تربیت در جهت افزایش قدرت تفکر ، استدلال ، تصمیم گیری و افزایش توان حرفه ای فراگیرندگان با توجه به نیازهای جامعه و اولویت های ملی گام برداشته شود.
وظایف:
تعیین غلظت خونی داروها و سموم
شناسایی مسمومیت های مزمن و ارایه پیشنهاد به سایر متخصصین
همکاری با مراکز سم شناسی قانونی
همکاری با صنایع جهت تایید سلامت مواد
همکاری با موسسات مرتبط با علم سم شناسی
ارایه خدمات درمانی به مسمومین در قالب تیم سلامت
این رشته تخصصی از جمله دوره‌های تخصصی منجر به مدرك Ph.D.می‌باشد كه علاوه بر فارغ‌التحصیلان داروسازی،‌ فارغ ‌التحصیلان دوره‌های كارشناسی ارشد سم‌شناسی نیز می‌توانند در آن ادامه تحصیل دهند. دانشجویان در این دوره ضمن آشنایی با عناصر و تركیبات سمی غیر دارویی كه بشر امروزی در خطر بالقوه و یا بالفعل تماس با آنها قرار دارد، با مسمومیت‌های ناشی از ترکیبات دارویی نیز آشنا می‌گردند. علایم ناشی از تماس تركیبات سمی و یا دوزهای بالای تركیبات دارویی كه می‌توانند توسط بیماران یا افراد غیر بیمار به عمد و یا سهواً مصرف شوند و روش‌های سم‌زدایی و درمان حمایتی یا علامتی این نوع مسمومیت‌ها از جمله دانش و مهارت‌هایی است كه در این دوره تخصصی به دستیاران آموزش داده می‌شود.

افزون بر این‌ها، دستیاران این دوره تخصصی با روش‌های رایج آزمایشات In vivoو In vitroجهت ارزیابی اثرات و عوارض سمی آنها در سطح سلولی و اندام‌ها، كه از جمله مراحل بسیار مهم در مطالعات فارماكولوژیك پیش از ورود دارو به عرصه‌های كارآزمایی‌های بالینی(Clinical Trials) می‌باشند،‌ آشنا می‌شوند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
× چت در واتساپ!!! سلام چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟