سوالات رایج اداره ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور

۱- آیا تمامی مدارک تحصیلی اخذ شده در خارج از کشور، الزاماً بایستی در داخل کشور مورد ارزشیابی قرار گیرد؟

با توجه به تفاوت سطح علمی و آموزشی دانشگاه‌های خارج از کشور و لزوم یکسان سازی آموزش های دریافتی توسط دانش آموختگان خارج با دانش آموختگان داخل جهت ارائه خدمت در نظام سلامت و یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخل، تمامی مدارک دانشگاهی اخذ شده در مقاطع تحصیلی تعریف شده در داخل کشور، بایستی در مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد ارزشیابی قرار گیرد.

۲-  ارزشیابی چه رشته‌هایی در وزارت بهداشت صورت می پذیرد؟

جهت اطلاع از رشته‌های مرتبط با وزارت بهداشت، به جدول مصوب رشته های شورایعالی برنامه ریزی موجود در سایت دبیرخانه شورا  به نشانی:   https://hcmep.behdasht.gov.ir مراجعه نمایید.

۳- در خصوص رشته های علوم پایه که در هر دو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشترک است، به کدام وزارت بایستی مراجعه نمود؟

در خصوص رشته‌های مشترک بین وزارتین، در صورت ارتباط دپارتمان محل تحصیل و محتوای دروس گذرانده شده و محتوای پایان نامه و رشته پیش نیاز به حیطه های علوم پزشکی، مراتب در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد، در غیر این صورت فرد بایستی به وزارت علوم،  مراجعه نمایید.

۴-آیا جهت شروع ارزشیابی مراجعه حضوری به وزارت بهداشت الزامی ا‌ست؟

به منظور تکریم ارباب رجوع و کاهش مراجعات حضوری، شروع فرایند ارزشیابی به صورت غیرحضوری و با ثبت درخواست و بارگذاری مدارک در سامانه ارزشیابی مدارک تحصیلی قابل دسترسی از سایت مرکز خدمات آموزشی به نشانی ذیل میسر می‌باشد.

https://mohed.behdasht.gov.ir/EducationServicePortal/Account/Login     

۵- فرایند ارزشیابی مدرک تحصیلی خارج از کشور چگونه شروع می شود؟

۱- کلیه مدارک اخذ شده از دانشگاه مبدا در خارج از کشور (اعم از مدرک موقت، مدرک نهایی، ریزنمرات، برگه دفاع از پایان نامه و…) بایستی در سامانه میخک وزارت خارجه (https://mikhak.mfa.gov.ir) بارگذاری شود و پس از تایید مدارک توسط سفارت و امور کنسولی کشور محل تحصیل، بایستی مدارک تایید شده با کد تاییدیه میخک، مندرج بر روی آن از قسمت بررسی صحت مدرک در سامانه میخک  وزارت امور خارجه به آدرس؛ (https://mikhak.mfa.gov.ir/form/baresiEsalatMdrk)  دریافت و سپس در سامانه ارزشیابی بارگذاری شود.

۲- ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان مذکر زیر۵۰ سال، تنها با ارائه مدرک پایان خدمت، معافیت تحصیلی دارای اعتبار یا معافیت کفالت، پزشکی و یا موارد خاص قابل انجام است. کلیه افراد مشمول نظام وظیفه قبل از شروع روند ارزشیابی، به سامانه اداره تسهیلات و مشمولین(https://edd.behdasht.gov.ir ) مراجعه کنند.

۶- مدارک مورد نیاز جهت ارزشیابی مدرک تحصیلی خارج از کشور چه می‌باشد ؟

الف؛ اخذ تاییدیه الکترونیک دیپلم و پیش دانشگاهی از وزارت آموزش و پرورش  برای کلیه متقاضیان ارزشیابی که با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی از کشور خارج و ادامه تحصیل داشته‌اند الزامی‌ست. جهت دریافت تاییدیه مذکور به سایت https://emt.medu.ir/   مراجعه نمایید و پس از ثبت تقاضای صدور تاییدیه تحصیلی، واحد دریافت کننده تاییدیه را مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت انتخاب نمایند.

ب؛ مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی اخذ شده از خارج کشور می بایست در واحد بین الملل وزارت آموزش و پرورش به آدرس سعادت آباد میدان فرهنگ خیابان سرو شرقی جهت ارزشیابی ارایه شوند. بجز افرادیکه علاوه بر مقطع دکترای عمومی مدرک تخصص را نیز از خارج کشور (کشورهایی که شرط معدل ندارند) دریافت کرده اند.

ج؛ مدارک پیش نیاز دانشگاهی اخذ شده در خارج از کشور که مرتبط با وزارت علوم می باشد ابتدا بایستی در آن وزارت ارزشیابی شود.

د؛ بارگذاری تصویر صفحه کلیه گذرنامه های زمان تحصیل و بارگذاری کلیه صفحات تردد و ویزاهای زمان تحصیل در سامانه ارزشیابی.

هـ؛ تعهد محضری سپرده شده (براساس متن موجود در سامانه) مبنی بر اقرار به اصالت مدارک و پذیرش عواقب ارائه مدارک فاقد اصالت.

۷- آیا جهت  شروع فرایند ارزشیابی مدارک تحصیلی ملزم به پرداخت هزینه می باشم؟

براساس مصوبه مورخ ۲۰/۷/۱۳۹۹ هیات محترم وزیران  جهت ارزشیابی مدارک دانشگاهی  پرداخت مبالغ ذیل برای هر مقطع بصورت مجزا به شماره حساب شبا IR190100004001033101012781 بانک ملی نزد خزانه داری کل بانک مرکزی به نام وزارت بهداشت الزامیست:

مقطع

مبلغ به ریال

کاردانی

۲۵۰۰۰۰

کارشناسی

۵۰۰۰۰۰

کارشناسی ارشد

۸۰۰۰۰۰

دکتری  عمومی

۱۵۰۰۰۰۰

دکترای تخصص PhD

۱۵۰۰۰۰۰

تخصص

۱۵۰۰۰۰۰

فوق تخصص

۱۵۰۰۰۰۰

 ۸- دارای مدارک تحصیلی متعدد اخذ شده از خارج از کشور می باشم نحوه اقدام به چه صورت می باشد؟

در صورت تحصیل در چند مقطع مختلف، بایستی نسبت به ثبت درخواست مجزا در هر مقطع اقدام نمایید، توجه شود که در هر مقطع صرفاً یک درخواست بایستی ثبت گردد.

ارزشیابی ابتدا از مقاطع پایین تر بر اساس ضوابط مصوب شورایعالی ارزشیابی صورت می گیرد.

نظر به اینکه برخی مقاطع بالاتر در نحوه ارزشیابی مقطع پایین‌تر موثر است، لازم است  کلیه درخواست‌ها بصورت همزمان در سامانه ثبت گردد.

۹- پس از ثبت درخواست در سامانه ارزشیابی در چه زمانی نیاز به حضور در وزارت بهداشت می باشد؟

پس از ثبت درخواست در سامانه، درخواست‌ها در بازه زمانی حداکثر یک هفته  توسط کارشناسان مربوطه بررسی و در صورت نقص احتمالی از طریق سامانه اعلام می شود. پس از رفع نقص، بایستی نسبت به ثبت درخواست بررسی مجدداقدام نمایید تا مجدداً مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد. از ثبت در خواست‌های مکرر جهت یک مقطع جدداً خودداری و رفع نقص بایستی بر اساس همان پرونده اولیه صورت پذیرد.

پس از تکمیل پرونده صرفاً بر اساس نوبت اعلامی از سوی کارشناس، با هماهنگی با قسمت اطلاع رسانی امکان حضور در مرکز جهت رویت و تطبیق اصل مدارک با مدارک بارگذاری شده، توسط کارشناس را خواهید داشت.

۱۰- برای ارزشیابی دوره های کوتاه مدت مهارتی که منجر به مدرک دانشگاهی در مقاطع تعریف شده نمی گردد چه باید کرد؟

در مرکز خدمات آموزشی فقط مدارک دانشگاه در مقاطع مصوب مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. برای گواهی های دوره های کوتاه مهارتی می بایست به مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی وزارت بهداشت مراجعه کنید.

۱۱- مدارک اخذ شده از چه دانشگاه هایی در وزارت بهداشت قابل ارزشیابی می باشد؟

لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت متبوع در سایت مرکز خدمات آموزشی موجود می‌باشد. ملاک ارزشیابی مدرک، تایید بودن دانشگاه محل تحصیل در زمان شروع به تحصیل بر اساس لیست های موجود می باشد. سیاست وزارت متبوع برای تایید دانشگاهها، براساس کسب رتبه دانشگاه در رشته مورد نظر در Ranking های مورد تائید (Times، Shanghi، QS) و بررسی عملکرد آموزشی دانشگاه می باشد.

۱۲- در حال حاضر مشغول به تحصیل بوده دانشگاه محل تحصیل من از لیست دانشگاه مورد تایید خارج شده است، آیا امکان ارزشیابی مدرکم وجود دارد؟

در صورتیکه قبل از خارج شدن دانشگاه از لیست دانشگاه‌های مورد تایید شروع به تحصیل نموده‌اید مدرک شما قابل ارزشیابی می‌باشد. طبق ضوابط ملاک اعتبار دانشگاه براساس لیست موجود و شروع به تحصیل فرد در دانشگاه خارج از کشور می باشد. لیکن برای دوره های اجباری قبل از شروع به تحصیل توسط دانشگاه اصلی تا قبل از سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، بر اساس ضوابط فعلی به عنوان ملاک شروع به تحصیل مد نظر قرار می گیرد.

براساس قوانین موجود و آئین نامه ارزشیابی در صورتیکه فرد در دانشگاه غیرتائید تحصیل می‌نماید به شرط تحصیل بیش از نیمی از دوره در دانشگاه تائید و فراغت از تحصیل در دانشگاه تائید مدرک طبق ضوابط ارزشیابی می گردد، لیکن این موضوع توصیه نمی شود، با توجه به بازنگری دانشگاههای مورد تائید و امکان خروج برخی دانشگاهها از لیست دانشگاه مورد تائید و نظر به اینکه ملاک اعتبار جهت تغییر دانشگاه در زمان انتقال فرد از دانشگاه مربوط به دانشگاه دوم می باشد هیچ تضمینی برای باقی ماندن دانشگاه مدنظر فرد در لیست دانشگاههای مورد تائید وجود ندارد.

۱۳- آیا صرفاً اعتبار دانشگاه به قابل ارزشیابی بودن مدرک کفایت می نماید؟

علاوه بر اعتبار دانشگاه محل تحصیل رعایت  سایر ضوابط مصوب شورایعالی ارزشیابی مندرج در آیین نامه مربوطه موجود در بخش آیین نامه ها و دستورالمل ها  از جمله تطابق طول دوره و محتوا با داخل کشور، دارا بودن مدرک پیش نیاز، تحصیل حضوری و… الزامی‌ست. جهت اطلاع از ضوابط به آیین نامه مربوطه مراجعه نمایید.

۱۴- جهت ارزشیابی چه رشته هایی نیاز به شرکت در آزمون  می باشیم؟

برای ارزشیابی رشته پزشکی در مقطع عمومی آزمون پیش کاورزی، رشته داروسازی آزمون ارزشیابی و رشته دندانپزشکی در مقطع عمومی آزمون ملی که معمولا دو بار در سال برگزار می گردد. آزمون طب سوزنی بصورت کتبی و شفاهی سالی یکبار برگزار می‌گردد.

۱۵- آیا شرط معدل دیپلم و پیش دانشگاهی برای ارزشیابی مدارک  در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی  ملاک می باشد؟

از ابتدای سال ۲۰۰۹ دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی جهت ارزشیابی مدرک سه رشته فوق الزامی‌ست. برای ورودی‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ میلادی در کشورهای معتبر مشروط (بلوک شرق و مشترک المنافع) شرط معدل طبق ضوابط  مصوب شورایعالی ارزشیابی وجود داشته و جهت اطلاع به  مقررات کلی ارزشیابی در آیین نامه مربوطه مراجعه کنید.

لازم به ذکر است دانشگاه‌هایی که در لیست های مورد تایید سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به بعد (براساس رتبه بندی‌های معتبر جهانی قرار گرفته است) از شرط معدل برای ورودی‌های ماقبل آن تاریخ نیز معاف می‌باشند.

۱۶- برای دریافت مدرک ارزشنامه دائم چه اقداماتی صورت می گیرد؟

– در صورتیکه مدارک نهائی خارج کشور خود را قبل از سال ۱۳۹۳ اخذ کرده باشید، پشت مدارک شما مهر سفارت و وزارت خارجه قابل مشاهده است. می‌بایست فرم‌های اجازه نامه استعلام وزارت خارجه را تکمیل کرده و پس از دریافت پاسخ تائیدیه تحصیلی دانشگاه مبدا (مستقیما از طریق دانشگاه یا از طریق وزارت خارجه) اعتبار ارزشنامه دائم خواهد شد و با درخواست متقاضی، مدرک ارزشنامه دائم صادر می‌گردد.

– در صورتیکه مدرک نهائی پس از سال ۱۳۹۳ اخذ شده و دارای کد رهگیری تاک /میخک می باشید وارد سایت وزارت خارجه شده و در بخش تائید صحت مدرک با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری در صورتیکه پاسخ تائیدیه تحصیلی دانشگاه مبدا موجود باشد، اعتبار ارزشنامه دائم و در غیر اینصورت از وزارت خارجه استعلام می‌گردد(در فاصله زمانی بین ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ فرم‌های اجاره نامه باید تکمیل گردد).

-آدرس ایمیل دریافت ارزشنامه برای ارسال تصویر کارت ملی و عکس پرسنلی pic_evaluation@behdasht.gov.ir  می‌باشد.

– در صورتیکه بدلیل استفاده از بورس، ارز و یا هر تسهیلات دیگر متعهد خدمت می‌باشید، تا ایفای کامل و اتمام تعهدات، ارزشنامه صادر نمی گردد.

– جهت اخذ ارزشنامه مدرک خارج کشور، ارایه کپی مدرک دانشنامه یا ارزشنامه مقطع قبلی الزامی‌ست.

۱۷- آیا می توان بخشی از طول دوره تحصیل خارجی را در داخل کشور گذراند؟

– چنانچه تمایل دارید نسبت به جمع آوری داده های پایان نامه در ایران اقدام نمایید با شرط مدت حضور کمتر از یک ششم دوره تحصیل دوره خارج از کشور، پس از اخذ پذیرش از دانشگاه داخلی، توافق دو دانشگاه، و مشخص شدن استاد ناظر پایان نامه در داخل کشور، می‌بایست مجوز جمع آوری داده از ایران نیز، از وزارت متبوع اخذ گردد، بدیهی است تدوین پایان نامه،‌ دفاع از آن و اخذ کارنامه تحصیلی بایستی در دانشگاه مبدا انجام و نهایتاً مدرک فارغ‌التحصیلی را از دانشگاه مبدا دریافت کنید.

– برای دوره های مهمانی بالای یک ششم کل دوره می‌بایست نظر کمیسیون ارزشیابی اخذ گردد و در صورت موافقت کمیسیون اقدام گردد.

۱۸- آیا پایان نامه های گروهی قابل ارزشیابی است؟ مقاله در چه صورت پذیرفته می شود؟

تنها پایان نامه های یکنفره ارزشیابی می‌گردد. مقاله ISI یاPUBMED  منتج از پایان نامه تاثیر مثبت دارد. پایان نامه چند نفره پذیرفته نمی‌شود. در این موارد به جای پایان نامه می‌توانید مقاله ISI یا  PUBMED با عنوان متفاوت از پایان نامه بعنوان نویسنده اول یا مسوول جهت ارزشیابی در کمیسیون مربوطه ارایه دهید و در صورت عدم تایید ملزم به طی واحد پایان نامه در داخل کشور هستید.

۱۹- آیا مدارک تحصیلات غیر حضوری یا نیمه حضوری ارزشیابی می شوند؟

با در نظر گرفتن تعطیلات بین ترم دانشگاهها، حضور دانشجو در محل تحصیل برای بیش از دو سوم طول دوره در دانشگاه کشور مبدا برای اقدام به ارزشیابی الزامیست. حضور دانشجویان بر اساس مهرهای تردد در گذرنماه احراز می گردد. بدیهی است دوره های غیرحضوری ارزشیابی نمی شوند.

۲۰- آیا تخصص‌های با طول دوره کمتر از داخل کشور ارزشیابی میشود؟

– در خصوص طول و محتوای دوره تخصصهای پزشکی و دندانپزشکی خارج کشور مطابقت  با داخل کشور الزامیست.

– برای اقدام به ارزشیابی مدارک تخصص‌های کشورهای بلوک شرق و مشترک‌المنافع با ورودی قبل از سال ۲۰۰۹ ، با طول دوره کمتر از طول دوره در داخل کشور، قبولی در آزمون ورودی دستیاری و کسب ۶۰ درصد میانگین نمره ۵ نفر اول همان رشته الزامی‌ست.

– مدارک تخصص‌های دانشگاه غیر تایید تنها برای ورودی‌های قبل از ۲۰۱۹-۲۰۱۸ میلادی به شرط قبولی در آزمون ورودی دستیاری داخل کشور در همان رشته در سهمیه آزاد قابل ارزشیابی خواهد بود.

– در خصوص تخصص‌های دندانپزشکی با ورودی بعد ازسال ۲۰۱۴ ارزیابی علمی و عملی انجام می‌گردد. ورودی‌های قبل از ۲۰۱۴ در آزمون بورد تخصصی جهت تعیین سطح شرکت نموده و در صورت کسب نمره قبولی گواهینامه، ملزم به شرکت در بخش عملی آزمون نیز می باشید.

تاریخ برگزاری آزمون ارزشیابی داروسازی در سال ۱۴۰۱: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

تاریخ برگزاری آزمون ارزشیابی داروسازی در سال ۱۴۰۲ نوبت اول: ۳ شهریور ۱۴۰۲

تاریخ برگزاری آزمون ارزشیابی داروسازی در سال ۱۴۰۲ نوبت دوم: ۲۱ دی ۱۴۰۲

گروه آموزشی دکتر حاویدی با چندین سال سابقه درخشان آموزشی به صورت کاملا تخصصی، کلاس های آمادگی آزمون ارزشیابی را برگزار می کنند.

هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان این آزمون با شرکت در کلاس های ما با نمره های خیلی عالی پذیرفته می شوند.

کلاس های آموزشی ما به دو شکل ضبط شده و آنلاین برگزار می گردد.

 

دیگر نگران قبولی در آزمون ارزشیابی نباشید.

 

کافیست با ما در تماس باشید تا از بهترین منابع و اساتید داروسازی ایران بهره مند شوید.

منابع آزمون ارزشیابی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

فارماسیوتیکس

۱- Martin’s Physical Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 7th Edition, 2017, Parick J

Chapter 2: States of matter
Chapter 8: Buffered and isotonic solutions
Chapter 9: Solubility and distribution Phenomena
Chapter 11: Diffusion (page 229-242)
Chapter 13: Drug Release and Dissolution
Chapter 14: Chemical kinetics and stability (page 330-346)
Chapter 15: Interfacial phenomena
Chapter 16: Rheology (page 406-420)
Chapter 17: Colloidal Dispersions
Chapter 19: Micromeritics
۲- Aulton’s Pharmaceutics, The Design and Manufacture of Medicines, 5th Edition, 2018

 Chapter 24. Solutions
 Chapter 26. Suspensions
 Chapter 27. Emulsions and creams
 Chapter 28. Powders, granules and granulation
 Chapter 30. Tablets and compaction
 Chapter 31. Modified-release oral drug delivery
 Chapter 32. Coating of tablets and multiparticulates
 Chapter 33. Hard capsules
 Chapter 34: Soft capsules
 Chapter 36. Parenteral drug delivery
 Chapter 37: Pulmonary drug delivery
 Chapter 38: Nasal drug delivery
 Chapter 39: Ocular drug delivery
 Chapter 40: Topical and transdermal drug delivery
 Chapter 41: Rectal and vaginal drug delivery
 Chapter 48: Microbial contamination

۳- Applied Biopharmaceutics & Pharmacokinetics, 7th Edition, 2016, Leon Shargel

 Chapter 4: One-Compartment Open Model: Intravenous Bolus Administration
 Chapter 5: Multicompartment Models: Intravenous Bolus Administration
 Chapter 6: Intravenous Infusion
 Chapter 7: Drug Elimination, Clearance, and Renal Clearance
 Chapter 8: Pharmacokinetics of Oral Absorption (page 177-191)
 Chapter 12: Drug Elimination and Hepatic Clearance (page 323-360)
 Chapter 14: Physiologic Factors Related to Drug Absorption
 Chapter 16: Drug Product Performance, In Vivo bioavailability and bioequivalence
(page 469-482)

شیمی دارویی

Foye’s Principles of Medicinal Chemistry. The latest edition

Drug Design and Relationship of Functional Groups to Pharmacologic Activity (Chapter 2)
Receptors as Targets for Drug Discovery (Chapter 7)
Drug Discovery Through Enzyme Inhibition (Chapter 8)
Drug Affecting Cholinergic Neurotransmission (Chapter 9)
Adrenergic Receptors and Drug Affecting Adrenergic Neurotransmission (Chapter 10)
Antipsychotic and Anxiolytic Agents (Chapter 14)
Sedative-Hypnotics Drugs (Chapter 15)
Antiseizure Drugs (Chapter 17)
Antidepressant agents (Chapter 18)
Central Analgesics (Chapter 20)
Adrenocorticoids (Chapter 28)
Thyroid Function and Thyroid Drugs (Chapter 29)
Nonsteroidal Anti-Inflammatory Agents (Chapter 31)
Antihistamines and Related Antiallergic and Antiulcer Agents (Chapter 32)
Antibiotics and Antimicrobial Agents (Chapter 33)
Cancer and Chemotherapy (Chapter 37)
Men’s Health (Chapter 40)
Women’s Health (Chapter 41)

فارماکوگنوزی

Trease and Evans Pharmacognosy. The latest edition

فصل ۱۹ الی ۲۶ از بخش ۵

فارماکولوژی و سم شناسی

 

فارماکولوژي:

Basic and Clinical Pharmacology. Katzung et al, The latest edition

کلیه فصول کتاب به غیر از فصل هاي ۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۵ و ۲۷ و ۳۲ و ۳۳ و ۵۰ و ۵۶ و ۵۷ و ۵۸ و
۵۹ و ۶۰ و ۶۱ و ۶۳ در امتحان می باشند.

سم شناسی :

Casarett & Doull’s Toxicology: The Basic Science of Poisons. The Latest edition

صرفاً فصل هاي ۲ و ۳ و ۱۳ و ۱۴ و ۲۳ و ۲۴ در امتحان می باشند

بالینی (دارو درمان)

کتاب درسنامه جامع درمان شناسی. سرپرست نویسندگان: دکتر غلامی و دکتر مجتهدزاده (آخرین چاپ)
* سؤالات امتحانی شامل سرفصل هاي زیر می باشد:
۱-تفسیر تست هاي آزمایشگاهی

۲ -کلیات آنتی بیوتیکها
۳ -دارو درمانی بیماریهاي دستگاه گوارشی (زخم معده، زخم روده)

۴ -دارو درمانی عفونت هاي دستگاه ادراري
۵ -دارو درمانی عفونت هاي مقاربتی

۶ -دارو درمانی سل
۷ -دارو درمانی پنومونی

(acquired Community (8 -دارو درمانی دیسلیپدمی
۹ -دارو درمانی پرفشاري خونی

۱۰ -دارو درمانی بیماریهاي ایسکمیک قلب
۱۱ -دارو درمانی نارسایی احتقانی قلب

۱۲ -دارو درمانی نارسایی هاي کلیوي
۱۳ -دارو درمانی صرع

۱۴ -دارو درمانی پارکینسون
۱۵ -دارو درمانی دیابت نوع یک و نوع دو

۱۶ -دارو درمانی آسم
۱۷ -دارو درمانی

COPD 18 -دارو درمانی آنمی
۱۹ -دارو درمانی آرتریت روماتوئید

۲۰ -دارو درمانی افسردگی
۲۱ -دارو درمانی اختلالات دو قطبی

۲۲ -دارو درمانی اضطراب
۲۳ -دارو درمانی بیماریهاي پوستی (آکنه، پسوریازیس، آسیب هاي ناشی از نور خورشید)

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
× چت در واتساپ!!! سلام چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟