۱۸ / ۱۰۰

آیین نامه آموزشی دانشجویان دوره دکترای عمومی داروسازی پذیرفته شده از طریق آزمون ارتقاء دانش آموختگان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته داروسازی خارج از کشور

مصوب نودمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۲/۹/۸

تعریف و دامنه شمول دانش آموختگان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته داروسازی از دانشگاه های خارج از کشور که مدارک تحصیلی آنها در مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارزشیابی شده و پس از شرکت و قبولی در آزمون ارتقاء برای تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور یا دانشگاه آزاد اسلامی که دارای دانشکده داروسازی میباشند معرفی می شوند.

ماده ۱ آزمون ارتقاء سالی یک بار توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی برگزار میگردد تعداد سوالات مواد امتحانی و منابع آزمون توسط دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی تعیین می گردد.

تبصره: حداکثر تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون ارتقاء برای متقاضیان

سه نوبت می باشد.

ماده :۲ متقاضیانی که حدنصاب قبولی شصت (۶۰) درصد نمره کل آزمون براساس تعداد کل (سوالات را کسب نموده اند، امکان تحصیل در دوره دکترای عمومی داروسازی را خواهند داشت متقاضی پس از قبولی در آزمون و اخذ معرفی نامه از دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی به دانشگاههای علوم پزشکی داخل کشور و یا دانشگاه آزاد اسلامی که دانشکده داروسازی آنها توسط دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی تایید شده است، معرفی می گردد.

تبصره : جایابی متقاضی واجد شرایط به درخواست او و موافقت دانشکده داروسازی مورد نظر صورت خواهد گرفت . دانشجو موظف به ثبت نام در یکی از دانشکدههای داروسازی تعیین شده توسط دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی در اولین نیم سال تحصیلی ،ممکن پس از قبولی در آزمون میباشد اعتبار قبولی در این آزمون به مدت یک سال خواهد بود. لازم به ذکر است که در صورت عدم اخذ پذیرش در موعد مقرر متقاضی امکان ثبت نام و شروع دوره را نخواهد داشت.

ماده ۳ تحصیل دانشجویان در دوره دکترای عمومی داروسازی طبق ضوابط و مقررات آموزشی دانشجویان داخل کشور است. نوع و تعداد واحدها و همچنین طول دوره تحصیل متقاضی براساس لیست واحدهای تعیین شده توسط دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی می باشد.

[/vc_column_inner]
[/vc_row_inner]

ماده ۴ در صورتی که دانشجو پس از ثبت نام در دانشکده داروسازی دانشگاه محل تحصیل درخواست تطبیق واحدهای گذرانده شده در داخل کشور در مرحله ارزشیابی مدارک تحصیلی (قبلی را داشته باشد صرفا دروسی پذیرفته خواهد شد که دانشجو موفق به کسب

حداقل نمره قبولی دوازده حداقل چهارده برای واحدهای کارآموزی کارآموزی در عرصه و پایان نامه در آنها شده است. تبصره :۱ دانشجویانی که از مقطع کارشناسی در مقطع دکترای عمومی داروسازی پذیرفته شدهاند ملزم به گذراندن هفتاد و دو (۷۲) واحد نظری عملی کارآموزی و کارآموزی در عرصه بدون لحاظ نمودن واحدهای پایان نامه باشند. در صورت تطبیق تعدادی می از واحدها جمع کل واحدهایی که دانشجو ملزم به گذراندن آن میباشد ) بدون لحاظ نمودن واحدهای پایان نامه نباید کمتر از شصت و دو (۶۲) واحد باشد و در این شرایط دانشجو میبایست واحدهای تعیین شده توسط دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی تا سقف شصت و دو (۶۲) واحد را بگذراند.

تبصره ۲ دانشجویانی که از مقطع کارشناسی ارشد در مقطع دکترای عمومی داروسازی پذیرفته شدهاند ملزم به گذراندن بیست و نه (۲۹) واحد ،نظری ،عملی کارآموزی و کارآموزی در عرصه بدون لحاظ نمودن واحدهای پایان نامه میباشند. در صورت تطبیق تعدادی از واحدها جمع کل واحدهایی که دانشجو ملزم به گذراندن آن میباشد ) بدون لحاظ نمودن واحدهای پایان نامه نباید کمتر از بیست و هفت (۲۷) واحد باشد و در این شرایط دانشجو میبایست واحدهای تعیین شده توسط دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی تا سقف بیست و هفت (۲۷) واحد را بگذراند.

تبصره : نمرات دروس پذیرفته شده پس از تطبیق در کارنامه دانشجو ثبت و در میانگین کل محاسبه می گردد.

ماده ۵ حداکثر سنوات مجاز تحصیل این دانشجویان بر مبنای هر دوازده (۱۲) واحد درسی که دانشجو ملزم به گذراندن آن است که معادل با یک نیمسال تحصیلی در نظر گرفته میشود محاسبه خواهد شد.

تبصره: در صورت عدم موفقیت دانشجو جهت گذراندن کلیه واحدهای درسی در سقف سنوات مجاز تحصیل به پیشنهاد دانشکده محل تحصیل دانشجو و با موافقت شورای آموزشی دانشگاه حداکثر تا سه نیمسال تحصیلی به سنوات تحصیلی دانشجو اضافه می شود.

ماده ۶ حداقل نمره قبولی در کلیه دروس نظری و عملی ده (۱۰) میباشد و حداقل نمره قبولی در واحدهای کارآموزی کارآموزی در عرصه و پایان نامه چهارده (۱۴) باشد. می

ماده ۷ میانگین کل نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی نباید کمتر از دوازده (۱۲) باشد در غیر این صورت نام نویسی دانشجو در نیمسال بعدی به صورت مشروط خواهد بود لازم به ذکر است دانشجویی که به صورت مشروط اخذ واحد می نماید، حتی در آخرین نیمسال تحصیلی مجاز به انتخاب بیش از چهارده (۱۴) واحد درسی در آن نیمسال نمی باشد.

ماده ۸: دانشجویی که برای دو نیمسال متوالی یا متناوب مشروط شود از ادامه تحصیل محروم می شود.

ماده ۹ دانشجو در هر نیمسال تحصیلی ملزم به اخذ حداقل دوازده (۱۲) و حداکثر بیست (۲۰) واحد درسی می : شرایطی که دانشجو خارج از اختیار خود قادر به اخذ حداقل دوازده (۱۲) واحد ،نباشد با نظر دانشکده امکان اخذ کمتر از دوازده (۱۲) واحد در نیمسال وجود دارد. لازم به ذکر است که در صورت اخذ کمتر از دوازده (۱۲) ،واحد آن نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل محسوب گردیده و تابع مقررات مندرج در بندهای قبلی می باشد.

ماده ۱۰: در صورتی که میانگین کل نمرات دانشجو در یک نیمسال تحصیلی حداقل هفده (۱۷) باشد میتواند با نظر استاد راهنما و موافقت دانشکده در نیمسال بعد حداکثر تا سقف بیست و چهار (۲۴) واحد درسی را انتخاب کند.

:تبصره: در دوره تابستانی دانشجو مجاز به انتخاب بیش از شش (۶) واحد درسی نمی باشد.

ماده ۱۱ شرط فراغت از تحصیل در دوره دکترای عمومی ،داروسازی گذراندن کلیه واحدهای درسی تعیین شده و پایان نامه برای دانشجویانی که ملزم به گذراندن پایان نامه میباشند و کسب میانگین کل دوازده (۱۲) از مجموع واحدهای اخذ شده و تطبیق واحد شده. باشد آن دسته از دانشجویانی که میانگین کل آنها کمتر از دوازده (۱۲) ،است ملزم به اخذ مجدد برخی از واحدها به منظور ترمیم معدل خواهند بود ملاک انتخاب مجدد واحدها دروسی است که نمره قبولی آنها دوازده (۱۲) یا کمتر باشد. در غیر این صورت دانشجو حق فراغت از تحصیل را نخواهد داشت بدیهی است که نمرات دروس تکراری اضافه بر نمرات قبلی در کارنامه دانشجو ثبت و در محاسبه میانگین کل محسوب خواهند شد. :تبصره: دانشجویی که نتواند یا نخواهد از فرصت مذکور در این ماده استفاده کند یا علی رغم استفاده از آن نتواند کمبود میانگین کل خود را جبران ،نماید اخراج خواهد شد و امکان ادامه تحصیل نخواهد داشت.

ماده :۱۲ در طول دوره تحصیل دانشجو مجاز به استفاده از یک نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی و یک نیمسال مرخصی با احتساب در سنوات تحصیلی مجاز تعیین شده در ماده ۵ این آیین نامه می باشد.

:تبصره: دانشجویان زن باردار شاغل به تحصیل میتوانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات از دو نیمسال مرخصی زایمان بدون احتساب در سنوات استفاده نمایند

ماده ۱۳ انتقال دانشجو به دانشگاه دیگر ممنوع می.باشد اخذ واحد واحدهای میهمانی به صورت تکدرس حداکثر دو درس تا سقف شش واحد در هر نیمسال تحصیلی با نظر موافق دانشکده و دانشگاه محل تحصیل و دانشگاه مقصد بلامانع است. تبصره: میهمانی از دانشگاههای علوم پزشکی به دانشگاه آزاد اسلامی و برعکس ممنوع است.

ماده ۱۴ تمامی قوانین مرتبط با پایان نامه مطابق با آیین نامه آموزشی دوره دکترای عمومی داروسازی میباشد. دانشجو مجاز به دفاع

از پایان نامه خود به پیشنهاد استاد راهنما و تایید شورای پژوهشی دانشکده حداقل نه (۹) ماه پس از ثبت واحد پایان نامه ۱ تأیید پروپوزال پایان نامه در شورای پژوهشی دانشکده باشد. 

تبصره ۱ امکان اخذ همزمان واحدهای پایان نامههای ۲ و ۳ با پایان نامه ۱ وجود ندارد هر چند واحدهای پایان نامه های ۲ و ۳ را می توان بصورت ،همزمان مشروط به گذراندن واحد پایان نامه ۱ اخذ نمود.

تبصره :۲ دانشجویان پذیرفته شده از مقطع کارشناسی ارشد داروسازی در صورت گذراندن پایان نامه در داخل کشور، ملزم به گذراندن مجدد واحد پایان نامه در مقطع دکترای عمومی داروسازی نخواهند بود در این صورت نمرات اخذ شده مربوط به پایان نامه های ۱، ۲ و ۳ عیناً در کارنامه دانشجو ثبت و در میانگین کل محاسبه خواهند شد.

تبصره : دانشجویان پذیرفته شده از مقطع کارشناسی ارشد که پایان نامه گذرانده شده در خارج از کشور ایشان توسط کمیسیون ارزشیابی رشته داروسازی مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تأیید رسیده است در دوره دکترای عمومی داروسازی ملزم به اخذ و گذراندن هشت (۸) واحد پایان نامه پایان) نامههای (۱، ۲ و ۳ خواهند بود.

ماده ۱۵ در صورتی که دانشجو کلیه واحدهای مقرر را با موفقیت گذرانده و صرفا در یک درس نظری اخذ شده نمره قبولی کسب نکرده باشد، می تواند آن درس را به صورت معرفی به استاد با رعایت سایر قوانین آموزشی بگذراند.

ماده ۱۶ دانشکده داروسازی محل تحصیل دانشجو مجاز میباشد در صورت صلاحدید، مجوز اخذ حداکثر دو درس (بجز پایان نامه را بدون رعایت پیش نیاز صادر نماید.

ماده :۱۷ تمامی دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی خود طبق مصوبات هیات امناء دانشگاه محل تحصیل در داخل کشور می باشند. میزان شهریه با در نظر گرفتن سرانه سالانه مورد نیاز برای تربیت دانشجو که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می گردد توسط هیات امناء دانشگاه محل تحصیل تعیین میگردد

این آیین نامه در ۱۷ ماده و ۱۳ تبصره در نودمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۲/۹/۸ به تصویب رسید و برای آن دسته از دانشجویانی که از نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و به بعد وارد دانشگاههای داخل کشور میشوند لازم الاجرا است و از تاریخ اجرا کلیه آیین نامه ها و بخشنامههای قبلی مغایر با آن برای این دسته از دانشجویان لغو می گردد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
× چت در واتساپ!!! سلام چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟